onsdag 29. oktober 2008

Pedagogisk digital ferdighet

Karlsen og Wølner i boka "Den femte grunnleggende ferdighet" deler digital kompetanse inn i ulike deler. De sier at alle lærere må gjøre en innsats for å oppnå den pedagogisk digitale ferdigheten, og definerer dette slik:
  • Ha oversikt over ulike typer digitale medier som kan være en ressurs for integrering i fag.
  • Se mulighet og tenke nytt i forhold til integrering av digitale redskaper i undervisningen.
  • Kunne planlegge for bruk.
  • Legge til rette for at digitale metoder blir brukt naturlig i alle fag, slik at ikke digital ferdighetstrening opptrer som et eget fag utenom det faglige arbeidet.
  • Vite hvordan de tekniske ferdighetene kan utnyttes i en pedagogisk sammenheng.
  • Å kunne legge til rette for bruk av digitale medier i læreprosessen

2 kommentarer:

trfnn sa...

Jeg liker optimismen i innlegget du har her, men synes for egen del at det er svært vanskelig i dagens skole å lykkes med å gjøre det som skal til for å oppnå pedagogisk digitale ferdigheter. Dette begrunner jeg i følgende:

Skolens datamaskiner og datanettverk er ofte alt for dårlige, slik at arbeidsmengden som skal til (for læreren) for å oppnå pedagogisk digitale ferdigheter i praksis blir for stor. Vi får ikke betalt for å gjøre denne ekstrajobben, og faller derfor etterhvert tilbake på gamle synder (les: Lærebok og enkle oppgavebesvarelser).

Lærebøkene er ikke godt nok tilrettelagt i forhold til krav om digital kompetanse. Læreren må derfor ofte gjøre en uforholdsmessig stor jobb med å forberede undervisningen når han satser på digitale læremedier. For mange prøve og feile opplegg skaper frustrerte elever. "TENKE NYTT ressursen" er for liten i skolehverdagen.

Læreplanenes fagmål er i alt for mange fag for omfattende til at vi kan arbeide prosessorientert særlig ofte. Dette tar tid, og da rekker vi ikke gjennom de fagmålene som er satt.

Jeg føler at den digitale reformen i skolen er innført uten tilstrekkelig økonomisk støtte. Ambisjonene i læreplanene og i utdanningspolitiske dokumenter er alt for store i forhold til det jeg klarer å gjennomføre i praktisk undervisning. Ser jeg på lærere rundt meg får jeg en følelse av at jeg ikke er alene.

Derfor er det spennende for meg å ta dette kurset. Kommer det tips og triks nok til at man kan klare å få hodet over vannet, eller kommer jeg til å fortsette å flyte rundt i dypt vann, med redningsvestens oransje krave godt pakket rundt øyne å ører slik at jeg totalt mister evnen til å orientere meg mot land????

Hva betyr forresten pedagogisk digitale ferdigheter? At man skal jobbe med data hver dag hele året, eller er man fornøyd når man har klart å gjennomføre ett tilfredsstillende opplegg en uke pr år?

For meg har det vært viktig å konkludere med at jeg gjør en tilfredsstillende stor innsats i forhold til digitale medier i undervisningen, og at kravene som stilles fra politikere og andre synsere bare må tas med en klype salt inntil ressursene til å gjennomføre arbeidsordren er tilgjengelig for skolene. Hva tenker du om det?

C@thrine sa...

Jeg er enig i at de økonomiske rammene legger mye av føringen for hvordan vi kan utføre og møte denne utfordringen i skolen. Jeg har selv vært i praksis på skolen i Sørfold som har god kommuneøkonomi, og har sett hvordan det er satset der. Mye nytt utstyr gjør den digitale hverdagen der er enklere å gjennomføre.Dårlige økonomiske rammebetingelser er nok dessverre noe som har preget norsk skole i lang tid. I påvente av økte tildelinger kan vi alle gjøre som deg, gjøre en innsats og prøve å se de mulighetene som er.