I Utdanning nr.18 i oktober handler en artikkel om hvordan digitale hjelpemidler kan bli like naturlige å bruke i undervisningen som blyanten. Madsebakken skole i Kongsberg har vært pilotskole i det statlige prosjektet "Fra ord til handling", og har kommet godt i gang med å la digitale hjelpemidler bli en del av undervisningen. Dette til tross for at de ikke har moderne elektroniske tavler, full PC-dekning og datafrikere blant lærerne. De har fått hjelp av høgskolelektor Tor Arne Wølner fra Høgskolen i Vestfold til å se nye veier når det gjelder å ta i bruk digitale hjelpemidler. Istedet for å være opptatt av selve teknologien har de tatt tak i hva dette egentlig kan brukes til. Et resultat er en animasjonsfilm som elever på 7.trinn har laget om hvordan konstruere en 60 graders vinkel. Både artikkelen og filmen kan du se på Utdanning sine sider.
Teknologisk sett kan elevene ofte mer enn lærerne, men lærerne kan kunsten å organisere og lære bort. Det er en kunnskap det er stort behov for, enten man bruker blyant eller pc.
Gode råd:
Sett fag og læring i sentrum.
Digitale hjelpemidler gir elevene flere måter å lære på.I
Ikke la det bli et problem at skolen ikke har full pc-dekning.
Hjelp elevene med organiseringen slik at det blir naturlig å bruke datamaskinen som verktøy når de skal løse en oppgave, finne ut av noe eller dokumentere noe.
Mappemetodikk og målarksystem blir mer enn et arkiv dersom elevene definerer mål og strategi.
Teknologisk sett kan elevene ofte mer enn lærerne, men lærerne kan kunsten å organisere og lære bort. Det er en kunnskap det er stort behov for, enten man bruker blyant eller pc.
Gode råd:
Sett fag og læring i sentrum.
Digitale hjelpemidler gir elevene flere måter å lære på.I
Ikke la det bli et problem at skolen ikke har full pc-dekning.
Hjelp elevene med organiseringen slik at det blir naturlig å bruke datamaskinen som verktøy når de skal løse en oppgave, finne ut av noe eller dokumentere noe.
Mappemetodikk og målarksystem blir mer enn et arkiv dersom elevene definerer mål og strategi.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar