Forskeren Brandtzæg ved Universitetet i Oslo sier i følge Aftenposten.no den 27.10.08 at reglene er mangelfullt utformet og ikke gjenspeiler virkeligheten. Barn fra 10 år og oppover må kunne utnytte nettets potensial for samarbeid, læring og deltagelse, noe som er umulig om de skal fremstå som anonyme på Internett. Han mener at statlige myndigheter med kunnskapsminister Solhjell i spissen bør utforme et sett med solide nettvettregler som barn, unge, foreldre og skole kan forholde seg til. Reglene må gjenspeiles i barnets alder og den digitale virkeligheten vi og skolen er inne i.
"Digital kompetanse er i dag definert som en basisferdighet på linje med det å skrive, regne, lese. Og, for ikke glemme; Norge har alle forutsetninger til å bli er foregangsland i utnyttelsen av Internett i skoleverket og ellers. Nettvettregler uten vett, med dårlig presisjon og farlige råd er derfor ingen tjent med."
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar