Etter at jeg startet med faget IKT & læring har jeg reflektert rundt hvordan jeg selv har tatt i bruk dette verktøyet i løpet av studiet. Da jeg startet studiet hadde jeg noe erfaring i tekstbehandling i word og såvidt brukt excel i tidligere arbeid. Internett hadde jeg nesten ikke brukt. Jeg skal innrømme at jeg i starten av studiet og mitt første møte med Fronter, var veldig redd for at min manglende digitale kompetanse skulle bli et hinder for læring.
Siden jeg har gått et desentralisert studie ble vi tidlig delt inn i studiegrupper, og jeg var så heldig å havne på gruppe med en student med bedre datakunnskaper enn mine egne. Denne studenten stod i spissen for å innføre gode hjelpemidler for samarbeidet. Vi tok tidlig i bruk Skype som er et dataprogram som brukes til IP-telefoni. Her kunne vi kommunisere gratis med hverande både på telefon, meldinger, filoverføringer og videosamtaler. Selv om gruppemedlemmene har bodd langt fra hverandre har ikke dette hindret oss i å samarbeide godt. Vi har drevet prosessorientert arbeid i alle fag. Vi har sendt oppgavene mellom oss fra ide til utkast og de ulike stadiene i skrivingen. Vi har gitt hverandre tilbakemeldinger og ideer for videre arbeid, og vi har diskutert og reflektert over de ulikes oppgaver sammen. Denne studenten har underveis gitt oss andre gode tips i bruk av internett, og ulike nyttige funksjoner i word, eks. innholdsfortegnelse. I tillegge har alle gjort ulike digitale erfaringer underveis som vi har delt med de andre i gruppa. Vi har altså tilegnet oss kunnskaper om det digitale verktøyet underveis og interessen har økt.
Resultatet er at mine digitale ferdigheter har økt gjennom meningsfylt arbeid.
Tankekart for læring
for 10 år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar